Miért szar hely Budapest?

2011.03.03. 16:14 hohoho horgász

Imádom a fővárost, a helyeket, az eseményeket, az épületeket, szeretek itt lakni. De ettől függetlenül tudom, hogy jó pár dolog bűzlik sajnos. Összeszedtem, mi az azt a tíz dolgot, ami miatt Budapest egy szar hely. A lista személyre szabottan a végtelenségig bővíthető, de az biztos, hogy ha az alábbi problémákat hatékonyan kezelnénk, kvalitásokkal jobb helyen élhetnénk. 

Sok a szemét- nincs szelektív hulladékgyűjtés

 Ahol a közterület-fenntartó vállalat nem takarít, ott Indiában is érezhetnénk magunkat. Az pedig hétszentség, hogy az elkövetkező években nem fognak utcaseprőre költeni a fővárosban. A felelősség a lakosoké, és a politikusoké. Emlékszem egy történetre a világ egyik legmocskosabb városából. A polgármester azt a feladatot adta kisiskolás diákoknak, hogy hazafelé szegődjenek egy egy ember nyomába, és ha az elejt valamit, udvariasan figyelmeztessék, hogy elveszítette ezt a kis apróságot. Működött!

 

Tömegközlekedés

Ha valaki néha kimerészkedik a fővárosból, és felszáll a kevésbé központi vonalak járműveire, saját bőrén tapasztalhatja, milyen állapotban van a BKV. Darabokban lévő járművek, alkalmazottak és menetrendek, mindez 77 milliárd forint adóssággal megbolondítva.

 

 

 

 

Autós közlekedés + parkolás

Ez a város az autósok paradicsoma és pokla egyszerre. Hiába van 3x3 sávos autópálya a belváros kellős közepén, mégis órákat kénytelenek dugóban várakozni azok, akik nem bírják elviselni a tömegközlekedést. Cserébe akik elviselik, azon morfondíroznak, hogy mégis kéne egy autó a munkába járáshoz, mert inkább ülnek a dugóban egy kényelmes fotelen, minthogy két utastársuk hona alatt préselődjenek. Ördögi kör ez.

 

 

Közutak minősége

Megértem azt, aki dzsippel vág neki a városi forgalomnak. Autótulajdonosként az egyik legkellemetlenebb érzés lehet hallani, mikor lengéscsillapítók egymásnak csapódnak, és elképzelni, hogy még két ilyen „bukkanó” és kiszakad a kerék a helyéről.

 

 

 

 

Élhetetlen belváros

Ha valaki gyereket szeretne nevelni, és közben magát sem akarja kiírni a társadalmi életből, nincs könnyű helyzetben. A belváros egy két utcát leszámítva egy autóforgalomra optimalizált betonteknő. Közterek, zöld területek, játszóterek, járdák (!) alig jut az ott élőknek. Aki teheti, bemenekül a kocsmákba, szórakozóhelyekre, aki nem, a külvárosba.

 

 

 

 

Élhetetlen külvárosok

Csakhogy a külvárosok mintha megálltak volna a fejlődésben valahol a XIX század végén. Az ott élők többsége éber kómában kénytelen átvészelni a lakóhelyén töltött éveket, ahol az ágyon és a TV-n kívül szinte semmit sem lehet csinálni. Vegyük Újpest központot: néhány patkány burgeres, egy gyorsétterem, és egy két étkezde a felhozatal egy szoc reál üzletházzal, aminek a kínálata egy 1986-ban a Szovjetúnióból érkezett nagyobb szállítmány maradéka. Csábító.

 

 

Közbiztonság

Az elmúlt héten hét barátomhoz surrantak be éjszaka és vittek el ezt azt. Tudom, a statisztika és a biztonságérzet két külön dolog, és azt is, hogy ez nem a város, hnem az ország problémája. Azt sem gondolom, hogy a tömeges bebörtönzés és a fokozott járörözés megoldana hosszútávon bármit is. De jobban érezném magam, ha nem aggódnék csak azért, mert földszinti lakásom van.

 

 

Szar panelek

Pár százezer embernek sikerült olyan lakást vennie a nagy privatizációs buliban, aminek az értéke – ingatlanhoz méltatlanul – csökken az idő előrehalatával. Váltásra nincs lehetőség, csak a felújítás, korszerűsítés az egyetlen lehetőség, de jelenleg erre épkézláb megoldás még nem született. Előbb utóbb valaminek történnie kell.

 

 

 

 

Lerohadt épületek

Sajnos hiába a nagyberuházások, a rehabilitációs programok, több tízezer épület, - mely ugyan a bontásra nem érett meg – ha nem nyúlnak hozzá, rövid időn belül megérik rá. A lakóközösségek és az önkormányzatok egymásra mutogatnak, a házak meg lassan összedőlnek.

 

 

 

Drága lakások

Nem elég, hogy kényelmetlen az élet Budapesten, még drága is. A lakások ára sokszorosa a vidékieknek, ahogy a fogyasztási cikkeké is. Megjegyzem, ez inkább az ország problémája.

(közvélemény kutatás a FB-on folytatódik)

9 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://duna.blog.hu/api/trackback/id/tr382707486

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tothh · http://polizis.blog.hu 2011.03.04. 11:34:28

Nagyjából egyetértek az itt fölsorolt problémákkal, néhány saját kiegészítést tennék:

A szemét kérdése valóban nagyon irritáló. Sajnos azt gondolom, hogy alapvetően az emberek igénytelenségén múlik. Egyszerűen félrenéznek, oszt jónapot...

A legótvarabb környékek saját véleményem szerint a MÁV különböző ingatlanjai és közvetlen környékük. Amolyan senkiföldjeként működő területek, amelyek gyakorlatban szeméttelepként működnek. (Ajánlom mindenkinek a figyelmébe a 20-30 buszok vonalát az Állatkert, és a Kis Gömb utca között - én nap mint nap gyönyörködöm)

Én azon gondolkoztam el, ha már a kormány nagy közmunkaprogramokat akar indítani, melyeken a munka nélkül tengődő alacsonyan kvalifikált emberek dolgozhatnának, szerintem az egyik legfontosabb dolog lenne az, hogy kitakarítsák a várost. És persze utána vigyázni rá, hogy ne szemeteljenek.

BKV. Hát igen, siralmas a járműpark állapota. (Jellemzően a buszokat ismerem, de gondolom a többi sem jobb).
Ami viszont zavaróbb, és szerintem olcsóbb lenne megoldani, mint az újak vásárlását, az az lenne, ha pl. kitakarítanák őket. Nagyban növelné az utazási élményt (más olvasatban csökkentené az undort), ha nem ennyire mocskos, összefirkált igénytelen kinézetű járművekre kellene fölszállni. Illetve azt is meg kellene oldani, hogy ne szerencsejáték legyen, ha valaki le akar ülni, akkor mibe ül bele.

Autós közlekedés. No igen, ez alapvetően városszerkezeti probléma is. Az Erzsébet-híd impozáns építmény, azonban az a probléma vele, hogy a Dunántúl forgalmát beleereszti a Belváros legközepébe. Ennek a forgalomnak az elterelését kellene megoldani, utána pedig radikális megoldások (csak célforgalom, dugódíj, stb.) arra, hogy végre a gyalogosoké legyen a város közepe.

A közutak minőségén nincs mit vitatkoznom. A Belvárosi életminőség összefügg a belvárosi autópályákkal, így nem részletezném külön.
A külvárosi életminőséggel viszont nem értek egyet. Szerintem Újpest Központ sem annyira gáz hely, csak a hajléktalanokkal kellene valamit kezdeni.

Közbiztonság az országos jellegű probléma, a panel-kérdés pedig az egész régiót érintő adottság (mi még mindig jól állunk a volt Csehszlovákiához képest, ahol a falvakat is teletelepítették velük).
A megoldás, hogy folytatni kell a felújítási programokat.

A lepusztult épületek szintén szomorú kérdéskör. Nemcsak a képen szereplő romokról van szó, hanem amúgy impozáns épületekről, amikben laknak, de a vakolat úgy hiányzik. 5-6-7-8 kerületek belső részeiben ez egy átfogó probléma. Gondolom én az ott lakók költségvetési korlátja nem engedi, hogy ezen változtassanak.

Amúgy én is azt gondolom, hogy ez a világ egyik legjobb adottságokkal rendelkező fővárosa, ami messziről nézve gyönyörű, és potenciálisan egy igen élhető hely lehetne. Azt látom, hogy talán most az új városvezetéssel elindult valami, amely élhetőségi prioritások felállítását jelenti, és a források ide koncentrálását. Meglátjuk, mekkora sikerrel.

(Bocs, hogy nagyon hosszú voltam)

együd 2011.03.04. 15:18:51

@tothh: Egy dolgot kifelejtettél, pedig nap mint nap élvezed: a kutyasz**r! Nekem ez a halálom, miért nem lehet közterület felügyelőket ráállítani a kulturálatlan kutyatartókra is?

egy nik a sok közül 2011.03.04. 16:10:29

@együd:

ha már benne vagyunk a lendületben,

TILTSÁK MÁR BE A KUTYATARTÁST a Nagykörúton belül,

meg a Margit körút Alkotás utca Villányi út határolta területen

együd 2011.03.04. 16:38:31

@egy nik a sok közül: És tiltsák be, hogy egy társasházban hány jószág lehet. Van olyan lakás, ahol két vizslát tartanak, amint kiteszi a lábát a házból, Balaton méretű tócsát vizel. Csak birjuk átugrani. A VIII. ker.-ben nem lehet olyan járdát találni, aminek a szélén ne lenne néhány rakás szar. Ez egyszerűen elképesztő!

tothh · http://polizis.blog.hu 2011.03.04. 18:51:02

Egyetértek az előttem szólókkal.
De mondjuk ezt a panelházban Rotweilert tartókra is kiterjeszteném, mivel ez nem más, mint állatkínzás.

Ha meg már a kimaradt dolgokról van szó, akkor a firkálmányokat se felejtsük ki.

Az én javaslatom: Legyen mindenütt CCTV (Londonban elviselik a városlakók, majd itt is elfogják), akit elkapnak, azokkal szemetet szedetnék - többek között az első pont alapján is - olyan láthatósági mellényben, amire messziről felismerhetően föl van írva, hogy FIRKÁLTAM, EZÉRT TAKARÍTOK. Ugyanez a kutyát az utcára szaratókkal, meg a szemetelőkkel is.

aeidennis 2011.03.06. 13:25:07

A 10+1-ik lehetne az autópályának használt Dunapart. Ha már dunablog...

Stirlitz_the_spy 2011.03.06. 19:00:05

@együd: a Ferencvárost se hagyjuk ki! kislányom most tanul járni...

böbüs 2011.03.07. 12:29:28

A fiatalembernek üzenem, nem volt hosszú a hozzászólás, lényegre törő és igaz dolgokról beszélt.
Én még abban a korban éltem / 68 éves vagyok / amikor a tereken, utcákon egy idős bácsinak egy összehúzott szemöldök is elég volt ahhoz, hogy az eldobott almacsutka, vagy egyéb szemét nem a szemétkosárban landolt. Ha nem volt jelen az elkövető, nem volt rest egy szúróeszközzel felvette és a szemétkosárba dobta. No de kérem...hol vannak a szemétkosarak ? Készül ugyan egy-két film-riport, hogy itt-meg ott felavattak egy szemétkosarat, aztán....kb.1 év elteltével kiürítik azt. Lusták és fegyelmezetlenek vagyunk, de nem látunk mást pl. a Parlamentben is fegyelmezetlenek/politikai hovatartozás nélkül / dohányoznak, randán beszélnek..kitől is tanulják??? Az iskolában nem, akkor.. talán a szülői házban?? sajnos igen. Segíteni kéne egymásnak és nem egymásra mutogatni, pocskondiázni. Ez mindenkire vonatkozik Hölgyeim, Uraim !!!! Bal- és Jobb oldalra egyformán, hogy példaképük legyen !!!!
süti beállítások módosítása