Néhány magyar politikus adventi naptára idén december 31-re van kalibrálva, ekkor veszi át Magyarország az EU irányítását. Hogy mit jelent az EU irányítása, nem tudjuk, halandó ember nem értheti azt a kafkai világot, a diplokrácia labirintusát. Azt hallottuk már, hogy "ez fontos időszak Magyarország számára, sokat tehetünk megítélésünk javításáért, ám sokat is ronthatunk rajta. Fél év ugyan nem sok idő, de elég ahhoz, hogy letegyünk valamit az asztalra." A magyar elnökség egyik asztalra letehető a "kulcs-fókusz-prioritás" projektje a Duna Stratégia "terv-irányelv-célkitűzés csomag" végrehajtásnak elkezdése lesz.
Az Európai Bizottság december 8-án ígérte a végleges program bemutatását, amelyhez a Magyar Külügyminisztérium 2010 áprilisában készítette még el koncepció-doukumentációját, Hozzájárulás-tervezet néven. Ez az iratcsomag 11 alprogram-területet sorol fel, melyek fontosak az országunknak.
Az anyag ugyan még a külügyben készült, ám a program koordinációja már azóta megjárta a BM Területfejlesztési és Építésügyi Szakállamtitkárságát, majd most minden jel arra mutat, hogy a Nemzetgazdasági Minisztériumban kötött ki. A későbbiekben lokalizáljuk a Duna Stratégia itthoni operatív ügyeiért felelős szerveit, addig azonban elkezdjük hazánk 3+8 pontos célkitűzés listájának megismerését. Nézzük először, mi az a három pont, aminek végrehajtásáért Magyarország vállalná a felelősséget a Duna menti országok regionális fejlesztési programjában.
1. Varratmentes Európa – ölelkező kapcsolatok, akadályok és szűk keresztmetszetek nélkül
lényege:
több út kösse össze az országokat, legyen egyszerű hatásátlépés -> több teherautó, több import/export -> nagyobb GDP
2. Élővizeink értékeinek megtartása a Duna vízgyűjtőn – védelem – gazdálkodás - védekezés
lényege:
a folyó legyen egészségesebb, és maradjon a medréban. Egy monitoring rendszert is kiépítenénk hozzá.
3. Környezetbarát közlekedés a Duna régióban – Fenntartható dunai hajózás és intermodalitás
lényege:
a. )expressz vonatozhassunk Lyontól az ukrán határig, Párizstól Bukarestig, és újítsuk fel a transzbalkáni vasúti vonalat.
b.) Legyen hajózhatóbb a Duna (pazar kikötők, biztonságos XXI. századi folyómeder, high-tech információs rendszer segítségével)
c.) a hajó és közúti szállítás összekapcsolása, hogy ha leküldesz 200 tonna szenet Szerbiába, legyen út, amin elszállítják a kikötőből.
d.) Mehessünk hajóval is munkába, ha netalántán folyóparti nagyvárosiak lennénk
Nem szarral gurigáznak ezek az alprogram csomagocskák. Jó 10-20 évnyi fejlesztési-beruházási munkát jelentenek egyesével, kíváncsian várjuk, mit sikerül a következő fél évben letennünk az asztalra.